پرسش :

آيا اختلاف در امر ولادت حضرت مهدی علیه السلام سبب وهن در آن مى شود؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اولا: اختلاف در موضوع و قضيه اى هرگز مستلزم نبود آن موضوع نيست، بلكه بر وجود آن دلالت دارد و گرنه هيچ قضيه اى را نمى توان به اثبات رسانيد. زيرا در هر قضيه و موضوعى از جهات مختلف اختلاف شده است.
آيا امت اسلامى بعد از پيامبر مطابق احاديث به 73 فرقه تقسيم نشدند؟ آيا اين افتراق و تفرق باعث مى شود كه اصل اسلام زير سؤال رفته و در گزاره هاى دينى شك نماييم؟
ثانيا: همان گونه كه از وضعيت سياسى آن زمان و مخفى بودن امر ولادت به جهت آن وضعيت استفاده ى شود اختلاف امرى طبيعى به نظر مى رسد.
ثالثا: مطابق نقل شيخ مفيد رحمة الله عليه جامعه شيعى بعد از مدتى نه چندان دور به وحدت نظر در امر ولادت حضرت مهدى عليه السلام رسيدند. او مى گويد: «از اين فرقه ها كه ذكر شد در اين زمان كه سال 373 است به جز فرقه دوازده امامى كه قائل به امامت فرزند امام حسن عليه السلام است، وجود ندارد ...».(1)
جالب توجه اين كه، انكار برخى بر ولادت امام مهدى عليه السلام از ديد اهل بيت عليهم السلام مخفى نمانده و لذا در رواياتى به آن اشاره كرده اند. شيخ صدوق رحمة الله عليه به سند صحيح از امام موسى بن جعفر عليه السلام نقل كرده كه حضرت فرمودند: «صاحب هذا الامر من يقول الناس لم يوجد بعد(2)؛ صاحب اين امر كسى است كه [بعضى از] مردم مى گويند هنوز متولد نشده است».(1)

پی نوشت‌ها:
1- الفصول المختار، ص 321؛ بحارالانوار، ج 37، ص 23.
2- كمال الدين، ص 360؛ بحارالانوار، ج 51، ص 159.
منبع : موعود شناسی وپاسخ به شبهات، نویسنده: علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران